Salt, sweat, sugar on the asphalt

Bara för att jag är så jeklans godissugen just nu, haha ;> Tänkte lägga upp ett recept på en jättesöt, jättegod och jätteenkel tårta! Kan det blir bättre eller, man blir ju nästan att tro att den är magisk! Gjorde denna plus en gräddtårta med jordgubbar till min födelsedagsfika förra helgen och den vart väldigt populär bland mina fikagäster.

Själva tårtan är en vanlig kladdkaka som jag gräddat i en hjärtformad form. Receptet jag använde ser ut såhär;
100g smält smör
2½ dl socker
2 ägg
1½ mjöl
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
In med den i mitten utav ugnen på 175 grader tills du tycker den är klar, jag vill ha den riktigt kladdig så jag tar ut den efter ungefär en kvart. Tänk på att använda äkta baksmör, inte margarin, och att smälta smöret ordentligt för en riktigt kladdig kaka! Viktigt är också att bara blanda ihop ingredienserna, inget "sikta mjöl och kakao blabla" för då tycker jag kanterna kan bli så torra. ;> Uppe på kladdkakan har jag spritsat frosting, jag gjorde en sats för varje färg så till en kladdkaka blir det ungefär detta recept x2 oavsett hur många färger man vill ha.
5 dl florsocker
100 g philadelphiaost
60g smör
saft av en ½ citron
karamellfärg, finns en mängd olika färger på panduro.se

Att tänka på när man gör frostingen är att smöret helst ska vara rumsvarmt, annars blir det ett h-vete att röra ihop det, och köp inte någon lightversion utav philadelphiaost jag provade det en gång men det blev bara pannkaka utav det. Haha ;> Viktigt också är att kladdkakan bör svalna ordentligt innan man har på frosting, annars smälter den. Övrig dekoration är sockerfigurer ifrån Dr.Oetker som jag köpt på Ica Maxi, och sen ett gäng mini-marshmallows runtom.


Lycka till! :>


Kommentarer
Postat av: michelle

Åh vad söt! :)

2010-04-29 @ 19:07:37
URL: http://michellepettersson.blogg.se/

Skriv något sött plx :)

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0